Integritetspolicy för Läkarhuset Kungsholmen
Gäller från och med: 7 september 2025
Personuppgiftsansvarig och dataskyddsombud
Läkarhuset Blekinge AB, organisationsnummer 559385-0083, med adress Stortorget 1, 371 31 Karlskrona, som driver verksamheten Läkarhuset Kungsholmen ("Läkarhuset Kungsholmen", "vi" eller "oss") är personuppgiftsansvarig enligt EU:s dataskyddsförordning ("GDPR") för de behandlingar av personuppgifter som vi bestämmer ändamål och medel för. Enligt GDPR ska vi lämna information om hur vi behandlar personuppgifter som personuppgiftsansvarig i vår verksamhet.
Vi har utsett en ansvarig person som arbetar med frågor om vår efterlevnad av bestämmelserna om dataskydd och personuppgiftsbehandling. Du är välkommen att kontakta oss om du har frågor som rör vår behandling av dina personuppgifter på följande e-post: info@lakarhusetblekinge.se eller per post till Läkarhuset Blekinge AB, Stortorget 1, 371 31 Karlskrona .
Personuppgifter och behandling
Vad är personuppgifter?
Personuppgifter är all slags information som direkt (t.ex. namn eller personnummer) eller indirekt kan hänföras till en fysisk person som är i livet. Exempel på information som indirekt kan hänföras till en fysisk person är beteendedata, diagnoser, bilder och ljudupptagningar som behandlas i dator utan att några namn nämns.
Vad är behandling?
Varje åtgärd som vidtas med personuppgifter utgör behandling. Exempel på vanliga behandlingar är insamling, registrering, organisering, strukturering, användning, lagring, bearbetning, ändring, framtagning, läsning, utlämning genom överföring, spridning, justering, sammanförande, begränsning, överföring, förstöring och radering.
Rättsliga grunder
För att få behandla dina personuppgifter behöver vi enligt GDPR artikel 6 stödja oss på en rättslig grund, som för vår del är avtal, samtycke, intresseavvägning eller rättslig förpliktelse. I den mån vi behandlar känsliga personuppgifter (exempelvis uppgifter om din hälsa) behöver vi ha särskilt stöd för sådan behandling. Sådant stöd finns framför allt i GDPR artikel 9.2a (uttryckligt samtycke) och 9.2h (hälso- och sjukvård), 9.2b (arbetsrätt) och 9.2f (försvara rättsliga intressen).
Vi kommer endast att behandla känsliga personuppgifter (exempelvis uppgifter om din hälsa) för att kunna tillhandahålla dig vård alternativt om vi har fått ditt uttryckliga samtycke för att göra det.
Så här behandlar vi dina personuppgifter
Under rubrikerna nedan beskriver vi i detalj hur vi behandlar dina personuppgifter i olika avseenden, närmare bestämt vilka personuppgifter som behandlas, hur de behandlas, för vilka ändamål, på vilka rättsliga grunder, hur uppgifterna är insamlade och vilka de delas med.
1. För besökare av webbplats
1.1 När du besöker vår webbplats
Kategorier av personuppgifter:
Användargenerad teknisk data t.ex. hur du använder webbplatsen
Uppgifter om din tekniska enhet
IP-adress
Cookies och liknande tekniker
Behandling som utförs:
Anpassande av webbsidan för att förenkla för dig (t.ex. genom att komma ihåg dina webplatsinställningar och cookiealternativ)
Insamling av uppgifter som behövs för att webbplatsen ska kunna fungera på din tekniska enhet
Analys av webbplatstrafik och användarbeteende
Ändamål: Tillhandahållande av webbplats samt tillhörande funktioner
Rättslig grund: Berättigat intresse att tillhandahålla och anpassa webbplats och samtycke
Uppgifterna är insamlade från: Dig antingen genom att du direkt lämnar informationen eller genom cookies
Mottagare/kategori av mottagare av uppgifter:
IT-leverantörer (Squarespace)
Analysverktyg (Google Analytics)
Marknadsföringspartners (Facebook)
Skyldighet att lämna personuppgifter till oss? Nej.
Nödvändigt att lämna personuppgifter för att ingå ett avtal? Nej.
2. För patienter och vårdmottagare
2.1 När du bokar tid och vi utvärderar om våra tjänster passar dig
Kategorier av personuppgifter:
Personnummer
Namn
Ålder
Kontaktuppgifter
Hälsouppgifter, såsom symptom, medicinsk historia
Uppgifter som du lämnar till oss om din livsstil
Användaruppgifter
Behandling som utförs:
Insamling av uppgifter genom frågeformulär och möte samt utvärdering av dessa
Bokning och genomförande av möte samt tillhörande dokumentation
Insamling av uppgifter genom kommunikation med vårdpersonal
Identifiering
Kommunikation med potentiell patient eller patient
Lagring av uppgifter för dokumentation
Utvärdering av huruvida våra tjänster passar dig
Ändamål: Tillhandahållande av initial bedömning och utvärdering av våra tjänster
Rättslig grund: Avtal
Uppgifterna är insamlade från: Dig
Mottagare/kategori av mottagare av uppgifter:
BankID
IT-leverantörer (HLTHY)
Leverantörer av anslutna enheter som hanterar hälsodata
Skyldighet att lämna personuppgifter till oss? Nej.
Nödvändigt att lämna personuppgifter för att ingå ett avtal? Ja.
2.2 När du tecknar vårdprenumeration och betalar för våra tjänster
Kategorier av personuppgifter:
Personnummer
Namn
Kontaktuppgifter
Uppgifter för betalning, t.ex. uppgifter om betalkort eller fakturering
Användaruppgifter
Behandling som utförs:
Hantering av betalning
Identifiering
Uppläggning och hantering av din prenumeration
Kommunikation med dig
Lagring av uppgifter för dokumentation
Ändamål: Administrering av din vårdprenumeration
Rättslig grund: Avtal
Uppgifterna är insamlade från:
Dig
SPAR (Statens personadressregister)
Leverantör av betalningslösning
BankID
Mottagare/kategori av mottagare av uppgifter:
IT-leverantörer
BankID
Leverantör av betalningslösning
Skyldighet att lämna personuppgifter till oss? Nej.
Nödvändigt att lämna personuppgifter för att ingå ett avtal? Ja.
2.3 När vi tillhandahåller din behandling
Kategorier av personuppgifter:
Namn
Personnummer
Hälsouppgifter (BMI, vikt, mående, uppgifter om sjukdomar, labbsvar, utskrivna läkemedel, uppgifter om behandling)
Kontaktuppgifter
Foto (vid dermatologiska undersökningar)
Uppgifter om din livsstil (träning och kostvanor vid medicinsk viktnedgång)
Uppgifter du lämnar till oss i våra system eller i kommunikation med oss
Användaruppgifter
Behandling som utförs:
Identifiering
Bokning och genomförande av konsultationer samt tillhörande dokumentation
Framtagande av vårdplan samt utvärdering av dina framsteg, din hälsa och dina vårdbehov
Kommunikation med dig (inklusive råd och rekommendationer avseende träning och kost)
Förskrivning och administration av läkemedel (recept)
Journalföring inklusive arkivering
Administrering och utvärdering av provtagning
Remiss till annan vårdgivare
Utfärdande av intyg
Ändamål: Tillhandahållande av hälso- och sjukvård
Rättslig grund: Avtal, samtycke och rättslig förpliktelse (vårdlagstiftning)
Uppgifterna är insamlade från:
Dig
Våra leverantörer/samarbetspartners inom hälso- och sjukvård (bl.a. laboratorier)
SPAR (Statens personregister)
Mottagare/kategori av mottagare av uppgifter:
IT-leverantörer
BankID
Leverantör av tjänst för administrering av recept
Laboratorier
Andra vårdgivare
De mottagare som du anger vid utfärdande av intyg (t.ex. arbetsgivare eller Försäkringskassan)
Postleverantör
Skyldighet att lämna personuppgifter till oss? Nej.
Nödvändigt att lämna personuppgifter för att ingå ett avtal? Ja.
2.4 När vi kvalitetssäkrar vården och säkerställer din patientsäkerhet
Kategorier av personuppgifter:
Användaruppgifter
Uppgifter om din hälsa
Behandling som utförs:
Upprättande och administrering av avvikelselista
Dokumentation av patientskador
Insamling, analysering och utvärdering av kvalitetssäkring
Utredning av medicinska frågor
Genomföring och utvärdering av kontroller
Administrering av IVO-ärenden
Dokumentation och utvärdering av eventuella biverkningar
Ändamål: Säkerställande av din patientsäkerhet, kvalitetssäkrande av din vård
Rättslig grund: Rättslig förpliktelse avseende säker vård och patientsäkerhet
Uppgifterna är insamlade från: Dig
Mottagare/kategori av mottagare av uppgifter:
Myndigheter (IVO)
Försäkringsbolag
IT-leverantör
Skyldighet att lämna personuppgifter till oss? Nej.
Nödvändigt att lämna personuppgifter för att ingå ett avtal? Nej.
2.5 När du kontaktar kundtjänst och vi handlägger ditt ärende
Kategorier av personuppgifter:
Kontaktuppgifter
Namn
Användaruppgifter
Personnummer
Uppgifter om din hälsa
De uppgifter som du lämnar i kommunikationen med vår kundtjänst
De uppgifter som behövs för att kunna utreda ditt ärende t.ex. teknisk data
Behandling som utförs:
Kommunikation med dig
Utredning av och hjälp med ditt ärende
Uppföljning och dokumentation av ditt ärende
Ändamål: Tillhandahållande av kundtjänst och handläggning av ditt ärende
Rättslig grund: Berättigat intresse och samtycke
Uppgifterna är insamlade från: Dig och våra system
Mottagare/kategori av mottagare av uppgifter: IT-leverantörer
Skyldighet att lämna personuppgifter till oss? Nej.
Nödvändigt att lämna personuppgifter för att ingå ett avtal? Nej.
3. För våra övriga kontakter
3.1 När vi marknadsför våra tjänster
Kategorier av personuppgifter:
Namn
Kontaktuppgifter
Användarbeteende på vår hemsida, exempelvis hur du klickar runt
Ålder och födelsedata
Kön
Bostadsort
Uppgifter som du lämnat i recensioner (uppgifter om din hälsa om du väljer att lämna dessa)
Behandling som utförs:
Utskick av nyhetsbrev
Utskick av erbjudanden eller kampanjer
Inhämtning av dina recensioner från Google och Facebook
Publicering av dina recensioner
Analys och segmentering av dig och din användning av vår webbplats för att förstå dina intressen och kunna tillhandahålla relevant och anpassad reklam
Insamling, samkörning, analysering och överföring av uppgifter till våra marknadsföringspartners för att kunna visa riktade annonser i sociala medier och andra digitala plattformar
Ändamål: Marknadsföring av våra tjänster
Rättslig grund: Berättigat intresse och samtycke
Uppgifterna är insamlade från: Dig, cookies, Google, Facebook
Mottagare/kategori av mottagare av uppgifter:
IT-leverantörer
Företag som vi samarbetar med avseende marknadsföring
Mottagare av våra marknadsföringsutskick
Besökare av vår hemsida
Skyldighet att lämna personuppgifter till oss? Nej.
Nödvändigt att lämna personuppgifter för att ingå ett avtal? Nej.
3.2 När vi publicerar patientberättelser och framgångshistorier
Kategorier av personuppgifter:
Namn
Ålder
Kön
Bostadsort
Uppgifter om dina upplevelser och hälsa som du lämnat i din berättelse
Behandling som utförs:
Insamling, administrering och lagring av din berättelse
Administrering av avtal och samtycken beträffande din berättelse
Behandling som utförs:
Insamling, administrering och lagring av din berättelse
Administrering av avtal och samtycken beträffande din berättelse
Publicering av din berättelse på samtliga interna och externa digitala kanaler samt i intern och extern tryckt media
Ändamål: Marknadsföring av våra tjänster
Rättslig grund: Berättigat intresse. Samtycke avseende användning av berättelse i marknadsföringen
Uppgifterna är insamlade från: Dig
Mottagare/kategori av mottagare av uppgifter:
IT-leverantörer
Företag som vi samarbetar med avseende marknadsföring
Mottagare av våra marknadsföringsutskick
Besökare av vår hemsida
Skyldighet att lämna personuppgifter till oss? Nej.
Nödvändigt att lämna personuppgifter för att ingå ett avtal? Nej.
3.3 När vi tillhandahåller, utvärderar, utvecklar och förbättrar våra tjänster och system
Kategorier av personuppgifter:
Namn
Kontaktuppgifter (t.ex. telefonnummer, adress, e-postadress)
Information om dig (t.ex. kön, ålder, födelsedata)
De kommentarer som du har lämnat om användningen av våra tjänster
Uppgifter om din användning av våra tjänster och system (t.ex. klickbeteende på vår webbplats)
Behandling som utförs:
Underhåll, uppdatering och förbättring av våra tjänster och system
Insamling, analys och segmentering av användarbeteende, användarupplevelse och data
Felsökning och åtgärdande av fel i våra system
Ändamål: Tillhandahållande, utvärdering, utveckling och förbättring av våra tjänster och system
Rättslig grund: Berättigat intresse och samtycke
Uppgifterna är insamlade från: Dig och genom våra system
Mottagare/kategori av mottagare av uppgifter: IT-leverantör
Skyldighet att lämna personuppgifter till oss? Nej.
Nödvändigt att lämna personuppgifter för att ingå ett avtal? Nej.
3.4 När vi bedriver vår affärsverksamhet
Kategorier av personuppgifter:
Användaruppgifter
Kontaktuppgifter
Namn
Uppgifter om din anställning (bl.a. företag och position)
Uppgifter som finns i avtal, fakturor, orderunderlag och andra dokument
Uppgifter i kommunikation med våra leverantörer, samarbetspartners och andra affärsrelationer
Behandling som utförs:
Administrering av vår personals lön
Administrering av faktura eller betalningsunderlag samt tillhörande betalning
Administrering av kundrelationer eller affärsrelationer
Administrering av fakturering och betalning
Ändamål: Bedrivande av vår affärsverksamhet
Rättslig grund: Fullgörande av avtal för patienter. Berättigat intresse för anställda hos bl.a. leverantörer, samarbetspartners eller andra affärsrelationer
Uppgifterna är insamlade från: Dig, din arbetsgivare eller andra informationskällor. Vissa källor är allmänt tillgängliga t.ex. hemsidor
Mottagare/kategori av mottagare av uppgifter: IT-leverantörer
Skyldighet att lämna personuppgifter till oss? Nej.
Nödvändigt att lämna personuppgifter för att ingå ett avtal? Nej.
3.5 När vi uppfyller våra lagstadgade skyldigheter
Kategorier av personuppgifter:
De uppgifter som är nödvändiga för att fullgöra våra lagstadgade skyldigheter t.ex. namn, personnummer och uppgifter om din hälsa
Uppgifter som är nödvändiga för bokföring t.ex. namn, val av betalningsalternativ och andra uppgifter som framgår av betalningsunderlag
Information som framgår av begäran att nyttja sina rättigheter (ex. kontaktinformation)
Behandling som utförs:
Hantering av din förfrågan att utöva dina rättigheter enligt GDPR bl.a. identifiering
Administrering av bokföring
Administrering och besvarande av uppgiftsbegäran av myndighet
Kommunikation kopplade till begäran att nyttja rättigheter
Ändamål: För att uppfylla våra lagstadgade skyldigheter
Rättslig grund: Fullgörande av rättsliga förpliktelser
Uppgifterna är insamlade från: Dig, våra system och din arbetsgivare
Mottagare/kategori av mottagare av uppgifter:
IT-leverantörer
Myndigheter
Skyldighet att lämna personuppgifter till oss? Nej.
Nödvändigt att lämna personuppgifter för att ingå ett avtal? Nej.
3.6 När vi försvarar och bevakar våra rättsliga intressen
Kategorier av personuppgifter:
Uppgifter som är nödvändiga för att vi ska kunna försvara och bevaka våra rättsliga intressen t.ex. kontaktuppgifter, namn, personnummer, uppgifter som framgår i kommunikation med oss, faktureringsunderlag
Behandling som utförs:
Framtagning av underlag för upprättande av anmälan
Upprättande av anmälan
Framtagning av underlag inför samt genomförande av förhandling i domstol eller annan tvistelösning
Andra behandlingar som är nödvändiga för att försvara våra rättsliga intressen
Utvärdering om användare ska blockeras från våra tjänster på grund av otillbörligt beteende
Ändamål: Försvarande och bevakande av våra rättsliga intressen
Rättslig grund: Berättigat intresse och fullgörande av rättslig förpliktelse (om sådan föreligger)
Uppgifterna är insamlade från: Dig, våra system, din arbetsgivare och myndigheter
Mottagare/kategori av mottagare av uppgifter:
IT-leverantörer
Myndigheter
Domstolar
Skyldighet att lämna personuppgifter till oss? Nej.
Nödvändigt att lämna personuppgifter för att ingå ett avtal? Nej.
3.7 När du söker anställning hos oss eller har uppgetts som referens
Kategorier av personuppgifter:
Namn
Kontaktuppgifter
Uppgifter om nationalitet, födelseort och pass
Uppgifter om dina tidigare och nuvarande anställningar
Uppgifter om dina färdigheter och personliga egenskaper
Uppgifter om din utbildning och dina behörigheter
Uppgifter som framgår i kommunikation med dig
Uppgifter som framgår i din ansökan i t.ex. ditt CV, personliga brev och rekommendationsbrev
Uppgifter som du lämnar i intervju
Testresultat
Uppgifter som referens lämnar om dig
Behandling som utförs:
Kommunikation med dig
Administrering av din ansökan
Utvärdering och urval av jobbsökande
Administrering och kontakt med lämnade referenser
Utvärdering och kontroll av dina behörigheter
Utförande och utvärdering av tester
Kommunikation med eventuella rekryteringsföretag
Ändamål: Genomföra rekryteringsprocess
Rättslig grund: Berättigat intresse att kunna genomföra rekryteringsprocesser
Uppgifterna är insamlade från: Dig, dina referenser, rekryteringsföretag, och allmänt tillgängliga källor
Mottagare/kategori av mottagare av uppgifter:
IT-leverantörer
Rekryteringsföretag
Skyldighet att lämna personuppgifter till oss? Nej.
Nödvändigt att lämna personuppgifter för att ingå ett avtal? Nej.
Från vilka källor hämtar vi dina personuppgifter
Utöver de uppgifter som du själv lämnar till oss, eller som vi samlar in från dig utifrån hur du använder våra tjänster, kan vi också samla in personuppgifter via cookies eller från annan, s.k. tredje part. Information om var uppgifter inhämtats och om det kommer från tredje part finns i varje ruta under "Uppgifterna är insamlade från".
Automatiserade beslut och profilering
Profilering innebär att vi analyserar information om dig för att bedöma personliga egenskaper, vilket gör att vi kan förstå dig som patient och skapa så bra vårdtjänster som möjligt för dig. I den mån vi utför profilering och vilka ändamål framgår där behandlingarna beskrivs under punkterna ovan. Vi fattar inga fullt automatiserade beslut som har legal eller annan typ av väsentlig påverkan på dig. Alla beslut som rör din vård fattas alltid av kvalificerad vårdpersonal.
Mottagare av uppgifter
Personuppgiftsbiträden
I de fall det är nödvändigt för att vi ska kunna erbjuda våra tjänster delar vi dina personuppgifter med företag som är s.k. personuppgiftsbiträden åt oss. Detta gäller exempelvis våra leverantörer av IT-lösningar och marknadsföring. Ett personuppgiftsbiträde är ett företag som behandlar informationen för vår räkning och enligt våra instruktioner.
De personuppgiftsbiträden som anlitas får endast behandla personuppgifter i enlighet med de ändamål och instruktioner om behandling och säkerhet som vi har lämnat för behandlingen i ett personuppgiftsbiträdesavtal.
Självständigt personuppgiftsansvariga
Vi delar även dina personuppgifter med vissa företag som är självständigt personuppgiftsansvariga. Att företaget är självständigt personuppgiftsansvarig innebär att det inte är vi som bestämmer hur personuppgifterna som lämnas till företaget ska behandlas. Självständiga personuppgiftsansvariga som vi delar dina personuppgifter med är:
Statliga myndigheter (polisen, Skatteverket, IVO, Försäkringskassan, eller andra myndigheter) om vi är skyldiga att göra det enligt lag eller vid misstanke om brott
Företag som erbjuder betallösningar
BankID
Försäkringsbolag
Andra vårdgivare och laboratorier
När dina personuppgifter delas med ett företag som är självständigt personuppgiftsansvarig gäller det företagets integritetsinformation.
Hur länge lagrar/sparar vi dina uppgifter
Vi hanterar endast dina personuppgifter så länge det är nödvändigt för de ändamål som beskrivs ovan. Vi raderar eller anonymiserar dina personuppgifter när du inte längre använder våra tjänster eller personuppgifterna inte längre behövs för de syften de samlats in för, om det inte är så att vi har en skyldighet enligt lag att spara personuppgifterna eller vi behöver göra det för att tillvarata våra rättsliga anspråk.
Specifika lagringstider:
Patientjournaler: 10 år enligt Patientdatalagen
Bokföringshandlingar: 7 år enligt bokföringslagen
Marknadsföringsdata: Raderas när samtycke återkallas
Webbplatsdata: Enligt vår cookiepolicy
Personuppgifter som lagras med stöd av ditt samtycke raderar vi om du återkallar ditt samtycke. Återkallelse av samtycke påverkar inte vår skyldighet att föra journal eller behandla personuppgifter i enlighet med tillämpliga lagar.
Var behandlar vi dina personuppgifter
Vi strävar alltid efter att dina personuppgifter ska behandlas inom EU/EES men det kan förekomma att dina personuppgifter överförs till tredje land. Oavsett var dina personuppgifter behandlas vidtar vi rimliga legala, tekniska och organisatoriska säkerhetsåtgärder för att säkerställa att skyddsnivån är densamma som inom EU/EES.
I de fall personuppgifter behandlas utanför EU/EES garanteras skyddsnivån antingen genom ett beslut från EU-kommissionen om att landet i fråga säkerställer en adekvat skyddsnivå eller genom användandet av s.k. lämpliga skyddsåtgärder. Om du vill få mer information om de skyddsåtgärder som vidtagits är du välkommen att kontakta oss.
Risker och säkerhetsåtgärder
Läkarhuset Kungsholmen använder tekniska och organisatoriska säkerhetsåtgärder för att skydda dina personuppgifter mot förlust och för att skydda dem mot obehörig tillgång. Detta inkluderar exempelvis säkra och privata uppkopplingar, kryptering samt att tillgång till dina personuppgifter alltid är begränsat till sådana anställda som måste ha tillgång för att utföra sina arbetsuppgifter.
Vi utvärderar löpande våra system och rutiner samt policys för att säkerställa att de är säkra och skyddade. För mer information, kontakta oss gärna.
Vilka rättigheter har du?
Du har flera rättigheter enligt GDPR. Nedan beskrivs dessa rättigheter i korthet. Mer information om dina rättigheter finns på IMYs hemsida: https://www.imy.se/verksamhet/dataskydd/det-har-galler-enligt-gdpr/de-registrerades-rattigheter/
Om du vill utöva dina rättigheter eller har frågor kan du kontakta oss. Kontaktuppgifter hittar du längst upp i denna dataskyddsinformation.
Rätt till information
Du har rätt att få information om hur vi behandlar dina personuppgifter, vilket vi ger dig genom denna information om personuppgiftsbehandling.
Rätt till tillgång
Du kan begära att få ett besked om huruvida vi behandlar personuppgifter som rör dig och i så fall få en kopia av dessa - ett så kallat registerutdrag - tillsammans med viss närmare information.
Rätt till rättelse
Vi har ett ansvar för att de personuppgifter vi behandlar är korrekta, men om du anser att en uppgift om dig är felaktig eller ofullständig, har du rätt att begära att uppgiften rättas.
Rätt att göra invändningar
När vi behandlar personuppgifter inom ramen för vårt berättigade intresse har du rätt att när som helst invända mot behandlingen. Om vi inte kan visa att det finns berättigade skäl att fortsätta att behandla uppgifterna måste vi upphöra med behandlingen.
Rätt att återkalla samtycke
Om vår behandling av dina personuppgifter grundar sig på ditt samtycke kan du när som helst återkalla samtycket genom att skicka e-post till [E-POSTADRESS] eller kontakta oss enligt kontaktuppgifterna nedan. Återkallande av samtycket påverkar inte lagligheten av behandlingen av dina personuppgifter som skett innan återkallandet. Återkallelse av samtycke påverkar vidare inte vår skyldighet att föra journal eller behandla personuppgifter i enlighet med tillämpliga lagar.
Rätt till begränsning
Du har i vissa fall, till exempel om du har invänt mot behandlingen, möjlighet att kräva begränsning av behandlingen av dina personuppgifter. Genom att begära en begränsning har du, i vart fall under en viss tid, möjlighet att stoppa oss från att använda uppgifterna annat än för att exempelvis försvara rättsliga anspråk.
Rätt till radering
Du kan i vissa fall få dina personuppgifter raderade. När dina personuppgifter är nödvändiga för de ändamål för vilka de samlades in, behövs för att uppfylla en rättslig förpliktelse eller när vi behöver fastställa, göra gällande eller försvara rättsliga anspråk har vi ingen möjlighet att radera uppgifterna.
Rätt att flytta dina personuppgifter (dataportabilitet)
Om vi behandlar personuppgifter om dig för att uppfylla ett avtal har du i vissa fall möjlighet att få ut dina personuppgifter för att använda dessa på annat håll, exempelvis överföra uppgifterna till en annan personuppgiftsansvarig.
Synpunkter på vår behandling?
Om du har synpunkter på vår behandling av dina personuppgifter får du gärna kontakta oss först. Du kan också lämna in ett klagomål till Integritetsskyddsmyndigheten (IMY). Information om hur det går till hittar du på IMY:s webbplats.
Om du har lidit skada på grund av att dina personuppgifter har behandlats i strid med gällande rätt kan du ha rätt till skadestånd. Du kan då begära skadestånd från oss eller väcka skadeståndstalan i domstol.
Kontaktuppgifter
Läkarhuset Kungsholmen
Adress: Södra Agnegatan 27, Stockholm
Telefon: 08-124 388 44
E-post: info@lakarhusetkungsholmen.se
Webbplats: lakarhusetkungsholmen.se
Organisationsnummer: 559385-0083
För klagomål:
IMY (Integritetsskyddsmyndigheten): www.imy.se
IVO (Inspektionen för vård och omsorg): www.ivo.se
Ändringar av denna integritetspolicy
Vi förbehåller oss rätten att ändra denna integritetspolicy. Ändringar meddelas genom:
Uppdatering på vår webbplats
E-post till registrerade patienter vid väsentliga ändringar
Information vid ditt nästa besök
Ikraftträdande
Denna integritetspolicy gäller från [DATUM] och ersätter då samtliga tidigare gällande integritetspolicys. Den senaste och gällande versionen finns alltid tillgänglig på vår webbplats.
Denna integritetspolicy är upprättad i enlighet med svensk lagstiftning och EU:s dataskyddsförordning (GDPR). Vid eventuella oklarheter eller frågor, kontakta oss gärna.
Senast uppdaterad: 7 september 2025